Hvornår er det bedst at klippe de visne stauder?

Hvornår er det bedst at klippe de visne stauder? Forår eller efterår?

Med venlig hilsen
Sonja Hjort, september 2002

Svar

For alle stauder gælder, at man bør vente så længe som muligt med at klippe dem ned. Det er der flere gode grunde til. Stængler fra blade og blomster isolerer, da der samles blade og kviste mellem dem, og her er der også vinteropholdssted for småkryb. Klipper man staudetoppe ned med store hulrum, ophobes vand, som kan fryse og på den måde skade sarte stauder. En del stauder har frø, som er god vintermad til fuglene. Noget helt andet er, at mange staudetoppe kan være flotte med en vinterhat af rim eller sne, eller et net af spindelvæv.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår er det bedst at klippe de visne stauder?