Kan man flytte en stor orientalsk valmue?

Jeg har to store orientalske valmuer, som jeg ønsker flyttet til et mere solrigt sted. Kan de flyttes uden at tage skade her i midten af marts, de er lige begyndt at skyde op over jorden.

Med venlig hilsen
Henrik Petersen, marts 2007

Svar

Alle planter med pælerødder er ikke velegnede at flytte. Det kan ofte være bedre at lave rodstiklinger på cirka 5 cm og så få dem igang i en potte. Så får man også en masse planter på een gang.

Men, grav da ordentligt godt ned om planterne og så flyt dem derhen, hvor du hellere vil have dem. Det går som regel godt, men der er selvfølgelig en risiko. Jeg har da flyttet rundt på sådanne mange gange – dog altid på planter, der ikke var mere end et par år. Det gjorde jeg, fordi jeg havde købt frø i blandede farver, sået og sat småplanterne på række i køkkenhaven, for derefter at blive flyttet til blivende sted, når jeg havde set blomsterfarven.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan man flytte en stor orientalsk valmue?