Hvad kan jeg plante i et bed ved husmur og i halvskygge?

Jeg har etableret et nyt lille bed på 1,5 × 0,5 m op ad mit sortmalede kolonihavehus. I starten af maj måned kommer der først sol omkring kl. 15, og omkring kl. 19 er der atter skygge. Tillige er bedet placeret op ad en væg med et lille tagudhæng, så det er heller ikke et bed, der får de største mængder af regn.

Har I en god idé til, hvad der vil trives under de betinglelser? Jeg foretrækker noget, der blomstrer så meget og så længe som muligt – og pga. et vindue, skal det helst ikke blive højere end 1,5 meter.

Med venlig hilsen
Lene Clemmensen, maj 2007

Svar

I det ny nummer af Praktisk Økologi (3/2007) er der netop den artikel, du har brug for til at planlægge dit bed i skygge og op ad muren. Så glæd dig til at modtage bladet om få dage med posten.

Artiklen hedder »Haven i skyggen« og er skrevet af landskabsarkitekt John Norrie. I artiklen, der giver gode råd om at få den skyggefulde del af haven til at blive frodig og spændende, er der en hel side med plantelister med både buske, stauder, bregner og græsser til skyggehaven. Der er endda muligt at aflæse for hver art, hvor godt de egner sig til at stå ved husmur. Her kan du også se, blomsterfarve og hvilke måneder, de blomstrer i, og om de kan bruges under hæk, buske og træer.

Nogle af de planter, som foreslås i artiklen til plantning ved husmur er: påskeklokke, løvefod og bølgekronet storkenæb.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad kan jeg plante i et bed ved husmur og i halvskygge?