Kan man dyrke kartofler efter jordbær?

Kan man dyrke kartofler i et bed, hvor der året før groede jordbær?

Med venlig hilsen
Hanne Riekehr, marts 2015

Svar

Det overordnede i et sædskiftet er, at man på samme bed skal veksle mellem dyrkning af forskellige plantefamilier, så den samme plantefamilie ikke dyrkes igen før efter en årrække.

Normalt siger man, at der skal være minimum 4 år i mellem, for kål helst minimum 6 år, og for ærter minimum 8 år.

Kartofler og jordbær tilhører hver sin plantefamilie, og hvis der er gået minimum 4 år siden, der sidst er dyrket kartofler på bedet, så kan du uden problemer dyrke kartofler på bedet.

Se mere om plantefamilier
Se mere om sædskifte og blandingskultur

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Sædskifte > Kan man dyrke kartofler efter jordbær?