Er de små hvide æg mon æg fra dræbersnegle?

Jeg har fundet en klase på ca. 30 små hvide æg på ca 3–4 mm godt gemt i en staude Er det fra tudser, eller er det dræbersnegleæg?

Med venlig hilsen
Ellen Thomassen, september 2007

Svar

Det er sandsynligvis snegleæg du har fundet. Padder d.v.s. salamanderer, frøer og tudser lægger deres æg i vand. Krybdyrene lægge æg på land, men firbene lægger typisk færre og lidt større æg, Stålormens »æg« klækker omgående, når de lægges, og snogens æg er væsentligt større (2–3 cm).

Jeg tror derfor, det er snegleæg, men hvilke snegleæg? Jeg har ikke nogen kendetegn til at skelne mellem skovsneglenes æg (rød skovsnegl, sortskovsnegl og iberisk skovsnegl) og vinbjergsneglens æg. Hvilke æg, du finder i din have, vil være afhængig af, hvilke arter, der er i haven. Har du f.eks. ikke rød skovsnegl og vinbjergsnegl i haven vil snegleæggene være fra sort skovsnegl eller iberisk skovsnegl (dræbersnegl). Har du alle sneglearterne kan det være umuligt at skelne, med mindre man har set sneglen, der har lagt æggene, og så kan det endda være svært, da skovsneglene kan være svære at skelne.

Har man mange iberiske skovsnegle i sin have, er det et godt tidspunkt at lede efter æg i sensommeren og efteråret. Æggene lægges typisk beskyttet mod temperaturudsving og udtørring. Man finder dem i kompostbunken, under brædder og brændestak, ned i jorden ved planternes rødder, under potter, krukker o.l. Æggene lægges mange sammen 30–50 eller flere og er mælkehvide og 3–5 mm. i diameter. Æggene aflives let ved at samle dem sammen og hælde kogende vand over.

Æggene kan sandsynligvis findes et godt stykke tid hen på efteråret og vinteren, men som tiden går, er det ikke æggene, men de små iberiske snegle man oftest finder. Sidste år fandt jeg vinteren igennem først og fremmest de små snegle (1 cm. store) ikke aktive, men liggende under brædder og ventende på tilstrækkelig varme til, at de kunne blive aktive og kaste sig over de nyspirede planter i foråret.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er de små hvide æg mon æg fra dræbersnegle?