Er de her lyse snegle mon dræbersnegle?

Er der mon mulighed for at I kan hjælpe mig? Jeg vil gerne høre om disse snegle er dræbersnegle? Jeg har set et par stykker en gang imellem, og jeg vil ikke gøre noget ved dem, hvis det er ikke er dræbersnegle.

sneglen er atypisk og svær at bestemme art på

De ukendte snegle i haven. Foto: Lis Prægel

Med venlig hilsen
Lis Prægel, december 2007

Svar

Jeg synes de ser trætte og vinteraffarvede ud, men tror godt det kan være dræbersnegle, men er slet ikke sikker. Jeg har derfor sendt billedet til min kollega Sussie Pagh, som havde ca. samme kommentar som mig. Hun sendte det videre til Frank Jensen på Naturhistorisk Museum, og han har givet følgende svar:

Jeg har set meget nøje på de to snegle. Jeg vil antage, at der er tale om en af de mere spøjse udgaver af sort skovsnegl, men uden en længdeangivelse af, om de er over 5 cm i længde, kunne der også være tale omArion distinctus, som er ret almindelig i Danmark, og som jeg ikke engang er sikker på er meldt formelt fra Danmark. Hvis sneglene stadig er til stede, vil det sikkert kunne lade sig gøre at give en præcis diagnose, hvis vi får fat i dem.

Det er jo ikke så præcist et svar, men det nærmeste vi lige kan komme det.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er de her lyse snegle mon dræbersnegle?