Hvordan får jeg snudebiller væk fra mine frø?

Hvad gør jeg ved snudebiller i mine selvhøstede frø? Skal jeg putte alle frøposerne i en plastsæk, så de ikke får ilt, og så tage dem ud, når billerne er døde? Eller er de ufarlige?

Med venlig hilsen
Syss Karll, december 2002

Svar

Jeg kender godt problemet med smådyr i de høstede frø. Jeg sorterer og renser mine frø ude i eftersommeren og plejer da bare at stille frøene på en helt flad tallerken og brede dem ud til et enkelt lag. Smådyrene kravler så væk – sikkert for at kunne gemme sig et mere sikkert sted. Så det kan du jo prøve – der er dog et problem med at få opsamlet snudebillerne, hvis det skal gøres indendørs her om vinteren. Den metode kan du jo prøve først, da den har den fordel i forhold til dit forslag, at frøene er fri for døde dyr.

Jeg ville nok ikke tage chancen med at lade snudebillerne være der. Jeg har et år haft snudebiller, som om vinteren åd af de havrekerner, som jeg har havde haft til overs fra såning af grøngødning. Men om de snudebiller, du har, er snudebiller, som æder frø af dine høstede arter, er vanskeligt at kunne svare på.

Hvis ikke min eller din metode løser problemet, kan du jo fryse frøene ned, så dør snudebillerne, men det er det vigtigt, at dine frø er absolut tørre, inden nedfrysning – se artiklen Opbevaring af frø.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan får jeg snudebiller væk fra mine frø?