Hvordan begrænser vi antallet af ellebiller?

Vi har i et par år haft et utal af ellebiller i vores have. Der er så mange, at de nu er begyndt at invadere andre planter end elletræerne. Især hassel og birk er oversået med de små metalblå kræ. Men stort set alle planter i haven har besøg af dem med det resultat, at de gnaver i bladene. Vi skar de fleste elletræer meget ned i foråret, så der er ikke så meget elleløv, som de kan leve af.

Er der overhovedet noget at stille op mod den unaturligt store bestand? Har ellebillerne naturlige fjender, vi kan alliere os med. Er der planter, som vil kunne afskrække dem? Vi håber meget, at der er nogen, der har en eller anden løsning, vi kan bruge.

Med venlig hilsen
Lilly Olesen, maj 2010

Svar

Billerne kan ikke afskrækkes, og problemet ville under alle omstændigheder svinde ind og nå et tåleligt leje, når naturlige fjender har fået tid til at formere sig. Indtil da må man gribe ind i billernes livscyklus på tidspunkter, hvor de er mest sårbare.

Ellebillen, Chrysomela aenea, har to generationer pr. år, og larverne efter første generation forpupper sig i jorden under træerne. Anden generation overvintrer i barkrevner, under blade eller i jorden som voksne biller.

Det giver to muligheder for at begrænse – om end ikke fjerne – angrebet: Dels bør man holde jorden under elletræerne kultiveret hver 14. dag gennem sommeren, og dels bør man fjerne alt vissent løv om efteråret, så billerne savner steder at skjule sig. Det kan suppleres med at fortsætte kultiveringen i alle tøperioder gennem vinteren.

Derudover er der kun tilbage at beskytte og støtte de naturlige fjender: Rovbiller, rovtæger og mejsefugle. Sæt fuglekasser op, sørg for drikkevand – også om vinteren, og giv fedtholdigt foder i frostperioder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan begrænser vi antallet af ellebiller?