Findes der et middel mod mosegrise?

Jeg bor op til et smukt moseområde i en ådal ved Nibe. I min have har jeg plantet en bøgehæk, som jeg var meget glad for. Men nu skubber mosegrisene den op – de har ædt rødderne. Kan jeg plante andre arter, som mosegrisene ikke spiser. Alternativt om der kan tilføres noget der afskrækker – hvidløg f.eks.

Med venlig hilsen
A.F.S., februar 2002

Svar

Mosegrise eller vandrotter, som de også hedder, er et stor problem dér, hvor de findes. Og de findes overalt, hvor der er højt græs om sommeren. Græs og græsfrø er nemlig deres føde gennem hele den varme del af året. Derimod lever de af rødder, løg og knolde gennem den kolde tid. Det første, man bør gøre, er at holde græsset lavt på de arealer, som er angrebet.

Oven i det kan man yderligere forsøge sig med forskellige bekæmpelsesmetoder. For økologisk tænkende mennesker er muldvarpesakse og hunde de eneste, som kan komme på tale. Men det kræver kyndighed at sætte en saks, så mosegrisen ikke bare graver sig uden om den, og det kræver lang træning, før en hund kan tage mosegrise, mens de skubber muldskuddet op.

Hvis det er overkommeligt, kan man grave en bane kyllingenet ned i så stor en dybde, som det er muligt, når der stadigvæk skal være en hegning, som stikker ca. 10 cm op over jorden. Hækken vil være meget vanskelig at grave op igen.

Det eneste virkeligt effektive middel er et rovdyr, som de færreste ønsker at have omkring sig: måren. Hvor den eller dens slægtning, hermelinen, dukker op, dér bliver mosegrisene udryddet, så der går år, før man ser noget til dem igen.

Hvidløg og Kejserkroneløg bliver ofte anbefalet, men de tjener kun som ekstra føde for dyrene, så det er helt omsonst at bruge dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Findes der et middel mod mosegrise?