Hvad er det for grønne insekter på mine rhododendron?

Der står en lille sky af disse grønne insekter omkring mine rhododendron.

Kan det oplyses, hvad det er?

rhododendron cikade

Rhododendronblad med to af insekterne Foto: Birte Justesen

Med venlig hilsen
Birte Justesen, september 2015

Svar

Der er tale om en rhododendron cikade, som undertiden kan gøre stor skade, da hunnen lægger sine æg i knopskæl og samtidig overfører en svamp, der får knoppen til at blive brun – sortbrun i februar–marts måned.

Knoppen kan blive siddende i 2–3 år, men for at undgå spredning af svampen bør den dog fjernes, når man er sikker på, at den er angrebet – f.eks. på det tidspunkt, hvor den skulle være sprunget ud. Knoppen bør klippes af, da den kan sidde ret godt fast.

Se nærbillede af rhododendroncikaden

Se nærbillede af angrebet rhododendronknop

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for grønne insekter på mine rhododendron?