Hvilket dyr på ribsbusken?

Kan I hjælpe mon?

Dette insekt er der mange mange af på bladene på hele min ribsbusk.

Er der noget, jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Hanne Jensen, juni 2019

Svar

Kære Hanne,

Det dyr, der er på dit billede, er en mariehønelarve.

Den spiser ikke bladene på dine ribsbuske. Hvad den spiser, er derimod de bladlus, som måske har angrebet ribsen og får bladene til at krølle og »boble op«.

Dyret er derfor et nyttedyr, som snart bliver til en mariehøne, der fortsætter med at æde masser af bladlus.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilket dyr på ribsbusken?