Hvad fejler ribsbusken?

Jeg har en ribsbusk som har noget på bladet, som bliver værre år for år. De får små buler på bladene, så de ser næsten vorteangrebet ud.

Nu vil jeg gerne vide hvad det er. Kan I hjælpe?

Med venlig hilsen
Kim Rasmussen, juli 2022

Svar

Kære Kim,

Bladene på din ribsbusk er angrebet af bladlus. Du kan se dem på bagsiden af bladene, hvis du kigger godt efter. De mange små buler på bladene er sugeskader fra bladlusenes snabler.

Bladlusene tager ikke livet af din ribsbusk, og du får sandsynligvis ribs på busken alligevel, men vil du gerne begrænse deres antal, kan du sørge for, at ribsbusken er sund og i god vækst med vanding i tørre tider og et godt jorddække. Planter der er overgødede med kvælstof eller stressede på grund af mangel på vand, plads o.l. er ofte mere udsatte for angreb.

Du kan manuelt fjerne en del af bladlusene med fingrene, men det er noget af en pillearbejde. Du kan også skylle en del af dem af bladene med en hård vandstråle eller bruge et økologisk insektmiddel.

Det er også en god idé at indrette haven lidt »vildt«, så der kommer mange mariehøns, svirrefluer mv., hvis larver æder bladlus. At lokke mejser til haven med fuglekasser mv. kan også begrænse antallet af bladlus.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad fejler ribsbusken?