Hvad er det for små hvide orm der gnaver i kartoflerne?

Jeg har som førsteårsbruger af en kolonihave, dyrket en del kartofler (Solist, Rød Desari og Sava). De første nye kartofler var perfekte, men allerede i juli–august var mine kartofler angrebet af en slags orm, som gennemhuller dem så slemt, at de i september var uspiselige. Den er gennemsigtig, hvid, ca. 1 cm lang o ligner en lille melorm. Hvad er det for en orm, og er der noget jeg kan gøre for at undgå denne orm til næste år?

Da jeg jo gerne vil kunne vintergemme en sæk kartofler eller to, har jeg bevidst købt resistente læggekartofler og planterne har været sunde i toppen. Håber I kan hjælpe mig med problemet.

Med venlig hilsen
Thomas Hassø, oktober 2003

Svar

Jeg gætter på, at der er tale om enchytræer, små upigmenterede ledorm, der er beslægtet med regnorm. Smælderarver er gule og optræder typisk, hvor der har været græs året forud. Tusindbenslarver er tynde og lange med følehorn; ofte med røde prikker langs siden.

Enchytræer æder normalt mere eller mindre nedbrudt matriale af planter eller dyr og kan findes i store antal i kompostbunker eller andre steder med meget organisk matriale. I rådden tang f.eks. kendes betstande på op til 200.000 dyr pr. m². De fleste arter i familien Enchytraeidae er vandlevende.

Om kartoflerne er resistente har ingen direkte indflydelse på forekomsten af skadedyr. Resistensen går på sygdomme som kartoffelbrok, nematoder og visse vira. Og når toppen – samt resten af planten – er sund, skyldes det at selve rodsystemet ikke er angrebet; det er kun rodknoldene, oplagsorganerne, der er attraktive for larverne.

Hvis der er anvendt kompost med æg eller små larver, kan de være spredt til jorden og dermed kartoflerne herigennem. Jeg tror, at problemet vil fortage sig, i takt med at du holder et godt sædskifte fra år til år, så kartoflerne ikke står samme sted. Men prøv at undgå at benytte samme praksis med udbringning af kompost som i år, (hvis du har gjort det), hvadenten det er nedgravet eller anvendt som jorddække. Desværre er jeg ikke klar over, om dette eller udbringningstidspunktet her betydning. Du må prøve – og erfare – dig lidt frem.

Enchytræer sælges under betegnelsen »hvidorm« som fiskefoder.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for små hvide orm der gnaver i kartoflerne?