Hvad gør jeg ved kirsebærmøl?

Ved I hvordan man fjerner kirsebærmøl fra et kirsebærtræ? Træet er et år gammelt, og så vidt jeg kan se, er det kirsebærmøl. Jeg har kigget i Politikkens bog om nyttehavens skadedyr og sygdomme.

Med venlig hilsen
Birgitte Hansen, juni 2002

Svar

Da larverne forpupper sig i jorden, er den bedste kur mod møllene at kultivere jorden under træerne jævnligt fra midt i maj til slutningen af juli. På det tidspunkt kommer møllene frem og lægger æg tæt ved næste års knopper.

Da disse æg altså skal overvintre på barken, er de meget udsatte for rovdyrs æden. Det betaler sig med andre ord at beskytte og skåne små rovdyr (rovtæger, rovmider, edderkopper) og sangfuglene.

(I artiklen »Lær nyttedyrene at kende« kan du læse mere om dette, red.)

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved kirsebærmøl?