Er vores japanske kirsebærtræ ved at dø?

Hej havenyt,

Vi flyttede ind i huset i december 2019, og midt i haven står et japansk kirsebærtræ, som nok er plantet kort efter, huset blev bygget i 1964.

Sidste sommer var alt godt med blomster og blade. I år blomstrede det som normalt, bladene sprang ud – og så er det som om, det er begyndt at dø. Alle grenspidser visner, og træet ser generelt »træt« ud.

Hvad kan forklaringen være?

Med venlig hilsen
Lisbeth Mastin, juni 2021

Svar

Kære Lisbeth,

Tak for spørgsmålet og billedet, som det desværre er svært helt nøjagtigt at se, hvad træet fejler, ud fra.

Men japansk kirsebær angribes som oftest af en af to sygdomme – bakteriekræft eller grå monilia, og symptomerne lyder som om, det er en af disse, der er på spil.

Ved bakteriekræft kan I kigge efter mørke områder og sår på grene og stammer, hvorfra der ofte siver harpiks. Døde knopper og skud, der visner lige efter løvspring, er et andet af tegnene, ligesom der også kan komme mørkebrune pletter på bladene.

Behandlingen består i at beskære de angrebne grene så langt tilbage, at der kommer sundt ved frem. Skær derefter 20 cm sundt ved af for at mindske risikoen for, at angrebene kommer igen på samme sted.

Er der behov for at skære flere gange tilbage, så sprit saven eller saksen af hver gang, så der ikke overføres sygdom fra det angrebne brune ved til det sunde, lyse ved.

Gør det i en tør periode i løbet af sommeren, og kør de angrebne grene på genbrugspladsen.

Læs mere om bakteriekræft her >

Grå monilia er en svampesygdom, og den havde i år ekstra gode vilkår, da det var koldt og vådt, mens kirsebærtræerne blomstrede. Har I ikke oplevet nogle symptomer sidste år, kan det derfor godt være denne sygdom, som er på spil.

Grå monilia angriber gennem blomsternes frugtanlæg og spreder sig derfra ind i skuddet, hvorfor særligt nye skudspidser og grene er udsatte. Visne blomster, blade og grene er typiske tegn, ligesom der kan dryppe harpiks på overgangen mellem det sunde og det syge ved.

Beskæring er også her løsningen. Fjern alle skud med visne eller hængende blade. Beskær ved at klippe alle angrebne grene af mindst 20 cm inde i det sunde ved. Tjek mellem hver beskæring, at snitfalden er helt uden brunfarvning. Er den ikke det, skal saksen sprittes af, og der beskæres et stykke længere inde mod stammen.

Når de angrebne dele er fjernet, skal de destrueres på genbrugspladsen.

Læs mere om Grå monilia her >

Det er svært helt at slippe for de to sygdomme, hvis de først har fået fat, men om træet dør afhænger af, hvor fremskredent angrebet af. En gentagen fjernelse af de angrebne steder i en tør sommerperiode, kan være med til at holde den nede.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er vores japanske kirsebærtræ ved at dø?