Hvorfor har mit lindetræ brune blade?

Jeg har et lindetræ på min gårdsplads, som nu for tredje år i træk er blevet næsten helt brunt i juli måned. Bladene bliver helt brune, som om bladkødet ædes/visner væk – kun ribberne er stadig grønne.

Træerne dør ikke – der når at komme blade igen. Vi oplever faktisk lige nu et nyt løvspring.

Vi har ikke kunnet se nogle dyr på bladene. Hvad kan dette skyldes, og hvordan forhindrer vi, at det sker igen?

Med venlig hilsen
Ole Bjerregaard, august 2002

Svar

Selv om der ikke er set dyr på bladene, så har de faktisk været der. Det er nemlig bladhvepselarver, som laver dette karakteristiske »vinduesagtige« gnav i bladene.

Træet kommer over det, men det svækkes dog kendeligt, og desværre er der ikke rigtigt nogen kur mod disse dyr. Det eneste, man kan gøre, er at vente på, at deres naturlige fjender skal gøre det af med dem. Det vil så til gengæld også
ske, hvis haven er tilpas varieret.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor har mit lindetræ brune blade?