Hvordan bekæmper jeg bladlus på roser?

Jeg har nogle roser stående i mit bed, og der er så kommet nogle små grønne bladlus. Hvordan bekæmper jeg dem?

Med venlig hilsen
Janni olsen, maj 2006

Svar

Her på Havenyt.dk har vi udviklet et godt søgeværktøj til at identificere næsten 100 af de mest almindelige skadedyr og plantesygdomme. Du finder det i menubjælken øverst på siden. Det hedder Skadedyr og sygdomme.

Når du kommer ind her, kan du søge ud fra forskellige kriterier i venstre side nederst i det lyseblå felt. Hvis du skriver rose under plantenavn og under skadevolder vælger lus og så klikker på søg, får du tre mulige lus, som er almindelige på roser. Blandt disse er det rosenbladlus, der er aktuelt i dit tilfælde – de andre er ikke grønne. Du kan også se det bare ved at se på de små billeder. Når du klikker ind på denne artikel, finder du en meget detaljeret beskrivelse af rosenbladlusenes liv og færden. Og i sidste halvdel af artiklen er der gode anvisninger på, både hvordan du forebygger angreb, og hvad du gør her og nu for at fjerne flest mulige af lusene fra dine roser.

Du kan også anvende dette søgeværktøj til at finde frem til andre skadedyr og plantesygdomme på dine planter. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle skadedyr og plantesygdomme er med i databasen endnu. Desuden skal du huske at skrive plantenavnet i ental, altså rose og ikke roser.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg bladlus på roser?