Hvad skyldes de røde krøllede rande på pileblade?

Jeg har flettet et piletræ af uralpil, Salix purpurea longifolia, for et par år siden og plantet det ud i haven sidste år. I år er næsten alle bladenes kanter røde, opsvulmede og krøllede. Er det en svampesygdom, og hvad gør jeg? Andetsteds i haven har jeg samme pil i rækker, og de fejler ikke noget.

Med venlig hilsen
Dagny Ziegler, juni 2006

Svar

Uden at have set tilfældet vil jeg mene, at der er tale om et angreb af de bittesmå galledannende mider. Der er ikke meget at gøre ved det, men til gengæld volder de heller ikke andet end æstetisk skade, hvad der selvfølgelig kan være alvorligt nok!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad skyldes de røde krøllede rande på pileblade?