Hvad er det for grønne larver der gnaver i vores porrer?

Vi har konstateret i vores koloni at der er nogle små larver der æder vores porrer. Det er nogle små grønne nogen – ca. 8–10 mm lange. De sidder inden i porrerne og gnaver løs. Hvad kan det være og hvad gør vi ved dem?

Med venlig hilsen
Flemming Larsen, september 2002

Svar

Der kan næsten kun være tale om porremøl, Acrolepia assectella. Det er en lille sommerfugl ikke større end en myg. Symptomerne i august og september skyldes larver af 2. generatíon, der minerer og gnaver i blade og skaft. Denne generation er talrigest og giver størst problemer. Larverne resulterer i omfattende skader på de angrebne planter, hvis blade bliver lasede og pjaltede og efterfølgende inficeret af svampesygdomme. Det gælder om at opdage og fjerne evt. larver så tidligt som muligt, selv om dette ofte er for sent; her må man anvende de dele, der stadig kan bruges. Nogle har dog god erfaring med at skære skaftet over ved jordoverfladen, hvorefter porrerne vil skyde igen, såfremt hjerteskuddet ikke er ramt. Toppen vil dog aldrig indhente samme størrelse efter en sådan behandling, der bør ske så tidligt som muligt efter angreb er iagtaget.

Enkel forebyggelse er den afgørende faktor: Vent med at udplante porrer på friland til efter Grundlovsdag (5.-10. juni), og fjern alle overvintrende porrer senest med udgangen af marts, så overvintrede møl undgås og dermed følgende 1. generation. Porremøls flyvning er begrænset, så hvis man koordinerer disse 2 råd med naboerne (i 50–100 meters radius) er man allerede meget langt. Svigter dette kan porrerne med fordel dækkes med insektnet fra juni til oktober. Angreb på løg kan ske, dog i meget mindre omfang.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for grønne larver der gnaver i vores porrer?