Hvilket skadedyr æder bladene på mine rhododendron?

Jeg har et spørgsmål vedrørende rhododendron. Det ser ud som om, bladene bliver ædt af et eller andet, men jeg kan ikke se noget under eller på bladene. Der er store huller i bladene og nogle er helt ædt. Det startede i sommer, og jeg har haft rododendron i flere år og har aldrig set det før. Kan det have noget med den varme sommer at gøre. Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Tove Clausen, december 2006

Svar

Når du har en plante, som angribes af en skadevolder, enten det er en plantesygdom eller et skadedyr, er det en god ide at prøve at søge på plantenavnet i vores database Skadedyr og Sygdomme.

Hvis du her søger på rhododendron, får du dette søgeresultat

Søgning på rhododendron

Her er tre muligheder. Men da det jo er gnavskader, kan du yderligere forfine søgningen på rhododendron ved under »Skadens art« at vælge »Gnav« i rullemenuen. Så er der kun et resultat, nemlig snudebiller, som antagelig er synderen. I databasen kan du læse om snudebiller, deres livscyclus, og hvad du kan gøre ved dem. Bl.a kan du læse, at de voksne biller kommer frem i juli. Det er nok dette tidspunkt, som får dig til at tænke på, om det er sommerens skyld. Men det er nu i højere grad det meget lune efterår, der har gjort problemet større, da billerne først indstiller deres gnaveri ved temperaturer under 10° C. Læs om snudebiller her:

Søgning på rhododendron og gnav

I databasen er de mest almindelige skadevoldere med, men da ikke alle er med, kan det ikke udelukkes, at der kan være andre skadevoldere på færde. Men databasen vil altid give mulighed for at overveje en række skadevoldere, som der kan være relevante i forhold til den enkelte planteart. Plantearten skal skrives i ental, altså gulerod og ikke gulerødder, når man søger.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilket skadedyr æder bladene på mine rhododendron?