Hvordan bekæmper jeg mos i staudebedet?

Jeg har utrolig meget mos i mit staudebed og alle steder, hvor der er bar jord. Hvad skal jeg gøre ved det? Jeg har givet kalk.

Med venlig hilsen
Lisbet Sahl, november 2002

Svar

Mos er et smukt og nøjsomt bunddække, der signalerer noget om jordbundsforholdene. Det viser sig, at mos først dukker op, når balancen mellem bakterier og svampe i jorden tipper til svampenes fordel. Det er også derfor, at kalkning ofte hjælper. Det høje pH beunstiger nemlig bakterierne, men det er ikke altid nok, og desuden risikerer du at ødelægge forholdene for de stauder, som ikke tåler de basiske forhold i jorden.

De fleste ville råde dig til at bruge jernvitriol (jernsulfat), men hvis man ikke fjerner grundlaget for mosvækst, så kommer mosset bare igen efter hver behandling. I stedet vil jeg foreslå, at du griber til en buket af metoder, som tilsammen kan hæmme mosset:

  • Sørg for, at stauder eller sommerblomster holder jorden dækket, så der ikke kommer lys på den.
  • Hold udyrkede overflader dækket med blade, let omsat kompost eller andet uomsat materiale.
  • Kultiver eller riv de bare jordstykker én gang hver uge.
  • Og gød jorden med kvælstof (f.eks. ved at dyrke en dækafgrøde af bælgplanter som lupin, lucerne, kællingetand, rundbælg eller kløver).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmper jeg mos i staudebedet?