Kan man kompostere padderokker?

Hej Havenyt,

Jeg har læst, at man kan komme ukrudt i sin kompost uden problemer.

Gælder det også padderokker?

Vi har ret mange padderokker, og jeg frygter, at de vil blive spredt endnu mere i vores have, hvis vi kommer dem i komposten.

Med venlig hilsen
Peter Olesen, april 2019

Svar

Kære Peter,

Padderokker er meget svære at slippe af med, og jeg kan godt forstå, at du ikke ønsker at få dem spredt til resten af haven.

Der findes forskellige former for kompostering, og nogle er bedre til at tage livet af ukrudt end andre. Men her får du råd til en »almindelig« kompost, som der ikke røres ret meget ved.

Den grønne del af padderokkeplanterne, kan du godt komme på kompostbunken. Hak dem om og lad dem eventuelt ligge et par dage og tørre ud først.

De brune skud, som kommer frem i april og maj, samt ikke mindst padderokkernes rødder bør du derimod ikke kompostere. Der skal kun en lille roddel til for at lave en ny plante.

Du kan læse mere om generel bekæmpelse af padderokker her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan man kompostere padderokker?