Hvad er det for en ukrudtart med små grønne frugter?

Jeg har et spørgsmål om en ukrudtsplante, der vender tilbage til mine forældres køkkenhave hvert år. Jeg har sendt nogle billeder af den, så jeg håber I kan fortælle mig hvilken plante det er? Den får også sorte bær med tiden.

sort natskygge

Blomsterne ligener både kartoffel- og peberblomster, og frugterne ligner små tomater. Foto: Simon Dag Rafn Steffensen

Med venlig hilsen
Simon Dag Rafn Steffensen, august 2006

Svar

Det er sort natskygge, Solanum nigrum, som er en meget almindelig ukrudtsplante i køkkenhaver og marker. Navnet, blomsten og frugten afslører i øvrigt, at den tilhører natskyggefamilien, som også omfatter bl.a. kartoffel, peber og tomat. Dens frugter er giftige og ligner i øvrigt de frugter, som nogle kartoffelsorter også kan sætte. Sort natskygges frugter bliver sorte ved modenhed, og de kan måske for børn se indbydende ud, så også derfor bør de udryddes, inden de når at blomstre.

Hvis man vil udrydde den i en køkkenhave, skal den op, inden den når at blomstre, da den ikke skal have skyggen af mulighed for at sætte frugter og dermed frø. Den vokser meget hurtigt til, så der skal luges løbende. Overholder man det i en årrække, bliver der væsentlig færre, men det kan tage tid, da der måske er mange frø i jorden fra tidligere års frøsætning. Sort natskygge er på grund af sin vækstkraft et generende ukrudt, da en plante på bare en måneds tid kan fylde en hel kvadratmeter, blomstre og få sat frugter, som sagtens kan modne på komposten. Store planter er næsten umulige at hive op, men skal løsnes med gravegreb. Hakkes de om over jorden, kommer de igen.

sort natskygge

Planten skal bortluges senest når den er i den her størrelse og inden den når at blomstre. Foto: Simon Dag Rafn Steffensen

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad er det for en ukrudtart med små grønne frugter?