Hvad hedder denne blomst med varierende blomsterfarve?

Ukendt plante

På billedet er der både blomster i orange, gul og gulorange. Foto: Christian Mønsted

Jeg købte for godt et år siden denne plante, hvis navn jeg ikke husker, og som jeg troede var en sommerblomst. Men nu har den overlevet en vinter udendørs.

Den kommer nu med nogle rent gule blomster midt imellem de oprindelige orangerøde. Er der nogen, der ved, hvad planten hedder, og hvad fænomenet skyldes?

Ukendt blomst

Den ukendte blomst med de flotte orange blomster har overvintret. De blå blomster på billederne er blot en forvildet lobelie midt i »kamæleonblomsten«. Foto: Christian Mønsted

Med venlig hilsen
Christian Mønsted, september 2009

Svar

Planten kan jeg ikke placere. Der er dog flere træk (det sammenvoksede bæger og den delvist sammenvoksede krone), der får mig til at mene, at der ar tale om en art i natskyggefamilien.

De afvigende blomster kan sandsynligvis forklares ved, at planten har overvintret. Hvis det er, som jeg tror, at de orange blomster hører til en såkaldt »F1-hybrid«, så vil frøplanter af dem spaltes ud i mange farver (der ses både varmt gule og lyst orangerøde blomster foruden de rent orangerøde).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder denne blomst med varierende blomsterfarve?