Hvad er det latinske navn for en blodeg?

Jeg vil gerne have en blodeg, men mangler det latinske navn, for i min lokale planteskole har de aldrig hørt om en blodeg. De vil derfor gerne have det latinske navn for at kunne finde den.

Med venlig hilsen
Mia Rasmussen, november 2004

Svar

Blodeg har ikke et latinsk navn, da det er individer af en art af eg, som af en eller anden grund har fået for meget rødt farvestof og adskiller sig fra selve arten. En sådan plante vil stadig have det samme latinske navn som arten. Det kan f.eks. være en vintereg, Quercus petraea, som har nogle arvelige anlæg for at få røde blade.

Frøformerer man en sådan plante, vil afkommet sandsynligvis ikke få lige så mørke blade, og nogle vil måske få den normale grønne farve. Hvis man derimod formerer nogle af de røde egeplanter vegetativt (podning, stikling eller okulation), så vil man kunne bevare den røde farve, og man vil så give planten et sortsnavn, og det behøver ikke være på latin. Tænk på alle navne på roser og æbler. Det er jo sortsnavne.

Der sælges i dag en del rødbladede eg, som faktisk ikke har noget sortsnavn, men bare sælges som rødbladet eg, blodbladet eg osv. Så skal man have fat i en sådan rødeg må man kontakte specialplanteskoler, som laver disse planter som en nicheproduktion.

Ved søgning i Google på rødbladet eg, får du nogle planteskoler, som har rødbladet eg i sortimentet.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er det latinske navn for en blodeg?