Hvad er det for en plante med røde blomster, som hedder noget med rebis?

Jeg faldt i snak med en dame om hendes have. Hun nævnte en plante, der efter hendes udtale hed rebis eller raebis. Jeg vidste desværre ikke, hvad det var for en plante. Hun forsøgte at forklare, at den havde rødlige grene og blomster og opførte sig meget lig forsythia. Mere ved jeg desværre ikke, men det var nok til at fange min nysgerrighed!

Jeg har nu kigget i mine bøger og kan ikke finde nogen rebis – har desuden også lavet søgning på nettet. I er min sidste udvej! Håber I kan hjælpe

Med venlig hilsen
Peter Skyldahl Sørensen, februar 2008

Svar

Jeg er ret sikker på, at busken er Ribes sanguineum, som på dansk hedder blodribs, men i almindelig omtale kaldes den bare Ribes, og ofte bliver det til noget i retningen af rebis og ribis, som du har været ude for.

Dens lighed med forsythia er det tidlige blomstringstidspunkt i april måned, hvor blodribs kan være lige så røde af blomster, som forsythia kan være gule. Blodribs er ikke så almindelige i haverne mere, antagelig fordi deres blomster lugter af kattetis, så det er ikke en god ide at plukke dem ind.

Som du kan se på billedet nedenfor, så er det tydeligt at se på bladene, at blodribs tilhører ribsslægten, hvor også haveribs og solbær hører til. Blomsternes farve kan variere fra lyserød til meget rød. Grenene er dog ikke røde, men flot brune.

Blodribs, Ribes sanguineum, har røde blomster

Blodribs, Ribes sanguineum, har røde blomster. Her en flot rød sort sidst i april. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er det for en plante med røde blomster, som hedder noget med rebis?