Kan en fem år gammel troldhassel flyttes?

Kan en 5 år gammel troldhassel flyttes? Kan den tåle at stå på et hjørne hvor det blæser meget?

Med venlig hilsen
Jette, marts 2002

Svar

Man kan godt flytte en 5 år gammel troldhassel, men det bedste tidspunkt for en flytning er om efteråret. Man kan forberede sin flytning ved i en cirkel med en diameter på ca. 60 cm. at stikke en spade i jorden. På den måde får man beskåret nogle rødder, som så danner nye rødder i løbet af sommeren. Når man flytter planten skal det være med en klump, så man får de nydannede rødder med.

Når man flytter til efteråret, er det meget vigtigt at vande, både lige når man har flyttet, og regelmæssigt den følgende måned, og igen det kommende forår.

Angående placering, så er det ikke godt for en hassel at stå, hvor det blæser meget. Den behøver ikke at stå meget beskyttet, men blæst og træk er ikke gode betingelser.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan en fem år gammel troldhassel flyttes?