Hvorfor har vores rødel en meget bøjelig stamme?

Midt på en stor terrasse har jeg for to år siden plantet en rødel. Dens stamme er nu 4 ½ meter høj, men den kræver pt. 3 meter støtte, for ikke at bøje som kogt spaghetti. Jeg ved ikke, om den blev så ustabil p.gr.a. et insektangreb først på sommeren, hvor den mistede de fleste blade (har fået mange nye blade i mellemtiden) eller om det er almindeligt, at den er så bøjelig. Hvis det er det sidste: hvor gammel skal den ca. være før den kan stå selv? (Hvis den fortsat skal have støtte, bliver det efterhånden svært at finde en stige, der er lang nok).

Med venlig hilsen
Ebba, august 2010

Svar

Når rødel (og andre træarter for den sags skyld) får svage og bøjelige stammer, skyldes det enten en alt for hastig vækst eller et angreb af svampearter, som fortærer det afstivende stof i veddet, nemlig lignin.

Da træet kun er to år gammelt og allerede er blevet 4,5 m højt, må problemet skyldes en alt for hastig vækst. Det kan opstå ved overgødskning, ved for svag lystilgang eller en kombination af begge. Derfor må man spørge sig selv: er der blevet gødet kraftigt på stedet, eller var jorden i forvejen overgødsket? Eller man må spørge sig selv: blev træet udsat for lysmangel, så det måtte søge op i højden hurtigst muligt?

Under alle omstændigheder bør de belastende vækstbetingelser rettes, før man kan tænke på at plante et nyt træ eller skære det gamle ned til jorden. Det kan nemlig blive nødvendigt, da kunstig støtte blot forværrer situationen, fordi træet opfatter stivheden fra støtten som en del af sin egen stivhed.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor har vores rødel en meget bøjelig stamme?