Er det en trøffel jeg har fundet i skoven?

Foto: Erik zimmermann

Jeg har fundet et par knolde, som sad fast på trærødderne på et lille træ i vores skov. Jeg vil gerne vide, om det er en svampesygdom eller noget andet? Det er et lille træskud fra et af de store træer – jeg ved desværre ikke sorten.

Med venlig hilsen
Erik Zimmermann, marts 2016

Svar

Disse knolde er fra rødderne på rødel Alnus glutinosa . Knoldene dannes på grund af en bakterie af slægten Frankia som lever i symbiose med træet.

Denne bakterieknold kan binde luftens frie kvælstof som så kan bruges af træet. På den måde har træet muligheder for at trives i næringsfattig jord.

Knoldene kan blive store som et hvidkålhoved. Der findes også symbioseforbindelser med Frankia på bl.a. pors, havtorn og sølvblad.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Foto: Erik zimmermann

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det en trøffel jeg har fundet i skoven?