Hvorfor dør knopperne på vores rhododendron?

Vi købte et hus sidste forår med en meget smuk rodendendronbusk, som er over 3 meter høj og med måske 40–50 år på bagen. Den havde flotte lilla blomster. Når jeg kigger på den nu, så ser knopperne syge ud. De har bitte små sorte hår, der stikker lidt ud, og nogle af dem har de bitte små hvide knopper på spidsen. Jeg er bange for, at den måske slet ikke får blomster i år.

Har I nogen idé om, hvad det kan være?

Knopperne er helt sorte og døde. Foto: Charlotte Kampp Davidsen

Med venlig hilsen
Charlotte Kampp Davidsen, april 2014

Svar

Både billedet og den præcise beskrivelse gør det helt sikkert, at der er tale om et angreb af en skimmelsvamp. Det tyder på, at knopperne ikke har været ordentligt modne (altså: hærdede til vinteren), sådan at de var for bløde og frostfølsomme.

Det tyder igen på én af to ting – eller muligvis en kombination af begge – nemlig enten for meget og for sen gødning eller manglende skygge over busken.

Kan det passe, at der er blevet gødet med en kvælstofholdig gødning efter den 1. september, eller kan det passe, at en tidligere, beskyttende skærm i form af et træ, en større busk eller en mur er blevet fjernet i løbet af efteråret eller vinteren?

Rådet er, at al gødskning af Rhododendron bør standse efter 1. august, at gødskning med kvælstofholdige gødninger skaber dårlig knopmodning, og at busken formentlig kan vænne sig til at mangle den beskyttende skærm.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor dør knopperne på vores rhododendron?