Hvad gør vi ved billerne i vores rødel hæk?

Vi har netop fået en nyttehave – og ser med gru, at hækken til naboen blive spist af blåsorte biller. I har i 2003 svaret på et lignende spørgsmål, at det nok var bladbiller – og givet et råd til forebyggelse.

Men hvad gør vi i år – lige nu?

Vi har taget billeder af såvel hæk som biller, for at I kan se, hvad det er, vi taler om.

Bille på hæk af rødel

Her ses rødel hækken med en af de ret store biller. Foto: Laila Christensen

Huller i bladene

Nogle af bladene har mange huller. Foto: Laila Christensen

Billen der laver huller i bladene

Her ses en bille på et blad med huller Foto: Laila Christensen

Med venlig hilsen
Laila Christensen, maj 2010

Svar

Der er næppe nogen tvivl om, at det er bladbiller, der er på færde. Her er hækplanterne rødel, så det drejer sig om arten Chrysomela aenea, som netop skader disse træer.

Skaderne kan være omfattende, men billerne forsvinder ofte lige så pludseligt, som de kom. Der er heller ikke tale om alvorlige, langvarige skadevirkninger af deres gnaven, så alt i alt er problemet næppe noget, man skal foretage sig noget overfor.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør vi ved billerne i vores rødel hæk?