Hvor højt bliver mit morbærtræ?

Hej, jeg er ny bruger på denne fantastiske side, og har lige et spørgsmål om højden på et morbærtræ. Jeg har (måske) været letsindig og købe et morbærtræ (tror det er sort) – nu er det en lille have jeg har og har set det kan blive 15 meter højt (det er mere end jeg havde regnet med). Kan jeg beskære det og på den måde holde det nede.? I givet fald hvordan?

Med venlig hilsen
Palle Jørgensen, august 2017

Svar

Morbær er langsomt voksende og når den bærer frugt, øges denne langsomme vækst og jeg tror ikke den bliver 15 meter høj – i hvert fald ikke de første 50 år – væksten kan vel siges at være 10–30 cm årligt – og jeg tror at de store træer der findes på f.eks. Bornholm er langt over 100 år gamle, og her har de optimale forhold.

Du kan bare skære i sommertiden.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor højt bliver mit morbærtræ?