Er de små røde æbler giftige?

Der er kommet en busk/lille træ ned ved min mose, med noget der ligner små røde æbler. Jeg har smagt på et eksemplar og det var meget surt og bittert. Jeg er i tvivl om det, idet hele taget er et æble og kan det eventuelt værre giftigt.

Med venlig hilsen
Aksel Nygaard, oktober 2017

Svar

160 sider i A5-format med beskrivelse af paradisæblerne i Nellemanns Have og deres anvendelse i husholdningen og til pryd. Over 100 forskellige paradisæbler er beskrevet, afprøvet og produkterne vurderet. Bogen starter med hvad er paradisæbler, hvordan dyrkes de, hvordan er de tilberedt og hvordan er de vurderet.

Sidst i bogen har Anne Hjernøe lavet Paradisæblernes Verden med beskrivelse af paradisæblesorter og anvendelsen af paradisæbler i både det salte og det søde køkken.

1. udgave maj 2015.

ISBN: 978–87–986876–3–4

Forfatter: Anne Hjernøe, Margit og Villy Mougaard. Til daglig går jeg mellem ca. 250 sorter af paradisæbler.

Det er et paradisæble. Paradisæbler er små æbler, der findes i mange sorter og arter med frugter fra 4–5 mm til de største, der er omkring 4,5 cm. Mange af de små æbler har meget bittterstof i huden og køddet kan variere fra sukkersødt til meget surt – afhængig af hvilken sort, der er tale om.

Det lille eksemplar, der er dukket op i din hæk er en ny variant, da paradisæbler indeholder gener fra andre paradisæbler eller spiseæbler bliver afkommet ikke identisk med det æble frøet kommer fra.

Ingen paradisæbler er giftige.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er de små røde æbler giftige?