Er paradisæbler giftige?

Jeg er blevet tilbudt at købe nogle paradistræer billigt af en kollega. Imidlertid mener min mand, at frugten er giftig – og eftersom vi har hunde, der gerne plukker frugt ned af grene, tør jeg ikke tage nogen chancer.

Kan I svare mig på om frugten er giftig?

Med venlig hilsen
Bente Panvil Holmegaard, januar 2010

Svar

Du kan roligt køber paradisæbletræerne. Paradisæbler, Malus baccata tilhører æbleslægten ligesom vores almindelige æbler, og de kan syltes og er perfekte til at lave gele af. Rå er mange paradisæbler ikke spiselige, da de ofte er sure og nogle gange også bitre. Fuglene æder dem dog gerne. Så dine hunde er ikke i farezonen forgiftningsmæssigt, men dyr kan jo godt få dårlig mave af at spise store mængder rå grønt og frugt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er paradisæbler giftige?