Kan japansk løn dyrkes i en krukke?

Kan en Acer palmatum ‘Atropurpureum’ godt plantes i en krukke?

Med venlig hilsen
Christian Brøndum, juni 2003

Svar

Det kan sagtens lade sig gøre. Netop denne art bruges meget til bonsai-dyrkning i Japan, så den må siges at have bevist sin duelighed som krukkeplante.

Det afgørende er følgende:

  1. Sørg for, at krukken har en åbning for neden, så overskydende vand kan slippe bort.
  2. Fyld perlegrus eller granitskærver i de nederste 10 cm af krukken og dæk dem med et lag fibertex.
  3. Fyld resten af krukken op med en blanding af lige dele filtergrus (2–6), harpet kompost, harpet muld og bøgeblade og vand blandingen godt igennem 2 døgn før plantning.
  4. Fjern forsigtigt lærredet helt, hvis planten er købt med klump eller tag potten af planten og fjerne alle rødder, som danner spiraler rundt langs pottens bund og fjern 1–2 cm af den øverste del af potteklumpen.
  5. Plant så dybt, at krukkemulden lige netop erstatter de 1–2 cm, der blev fjernet (eller sådan at rodklumpen kun lige kan anes helt inde ved stammen).
  6. Hold planten omhyggeligt vandet de næste 3 uger.
  7. Vand derefter kun, når jorden har behov for det.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan japansk løn dyrkes i en krukke?