Findes Dogwood i Danmark?

Jeg er i USA stødt på et træ/busk, der hedder Dogwood. Den har store, hvide, »flagrende« blomster. Findes den her i landet, og hvad bliver den kaldt på dansk?

Med venlig hilsen
Malene Jakobsen, maj 2002

Svar

Dogwood er det engelske navn for kornel. De store, hvide, flagrende »blomster« er ikke blomster, men hvide højblade, der sidder under de små, uanseelige blomster. Ikke alle kornelarter har så store højblade, som dem du har set. Derfor kaldes de »Flowering Dogwood«.

I USA findes hovedsagelig to arter af »Flowering Dogwood«: Pacific Dogwood, Cornus nuttallii, som jeg ikke kender noget dansk navn på, gror i det vestlige USA og er et større træ (op til 15 m). Den har oftest 6 højblade under blomsterne. Blomsterkornel, Cornus florida, findes i det østlige USA og er en stor busk/lille træ (4–6 m) og har 4 højblade. Den sidstnævnte findes at få i Danmark, men vil ofte ikke blomstre her. Hvor vidt Pacific Dogwood kan fås, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes Dogwood i Danmark?