Hvad skyldes de rustfarvede plamager på vores æbletræer?

Hej

Vores to gamle æbletræer har fået store rustfarvede plamager på stammen og de store grene – hvad kan det skyldes, og hvad kan vi gøre ved det? Begge træer blomstrer og bærer frugt, og bladene har ikke været angrebet af noget mystisk. Vi kan se, at naboens æbletræ er ramt af det samme fænomen.

Med håb om, at I kan hjælpe os…

Med venlig hilsen
Anette Støckel, april 2004

Svar

Det skyldes små bitte mider, der ikke volder den store skade på frugterne. I kan komme af med dem ved at vaske de ramte dele grundigt igennem med hvidtekalk. Det er et gammelt middel, som er blevet glemt, men det virker godt over for mangt og meget, som gemmer sig i barken.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skyldes de rustfarvede plamager på vores æbletræer?