Hvor dybt skal roser plantes?

Jeg er ikke sikker på, at jeg har fået plantet mine nye engelske roser, som blev plantet for et år siden, langt nok nede. Skal jeg plante om, eller er det nok, at jeg sørger for at »hyppe« jord omkring stammen? Hvad er bedst?

Med venlig hilsen
Jørgen-Ulrik Emborg, marts 2005

Svar

Roser skal have okkulationsstedet (»podestedet«) 5 cm under jorden. Hvis dette sted på planten ikke er plantet tilstrækkeligt langt nede, fryser rosen lettere ihjel.

Hvis podestedet befinder sig under jordoverfladen allerede, behøver du blot at komme lidt mere jord ind omkring, hvis det er nødvendigt. Er podestedet over jorden, og roserne stadig i live efter denne vinter, afhænger det lidt af bed og jordniveau, om det er nok blot at lægge ekstra jord omkring. Dette er lidt lettere (pænere), hvor bedet er sænket i forhold til fx. plænen. Men du kan også plante om, hvilket dog vil forstyrre planterne, nu de allerede har fået fat. Hvad der er bedst, afhænger altså af, om det kun er en lille smule jord, der skal op omkring plantestænglen, eller om det er et tykkere lag.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor dybt skal roser plantes?