Hvorfor mister min blodbøg farven?

Min blodbøg bliver mindre end mindre »rød«, nærmere lysebrun. Den ser ikke ud til at have det særlig godt. Nu har jeg lige opdaget, at en hel del blade er spist op, så de ligner de »sildeben« man lavede som barn – og der var een stor sortbrun larve, der sad på et af bladene. Kan den være skyld i det? Hvad er det for en larve, og hvad kan vi gøre for at redde vores træ og komme larven (larverne) til livs?

Med venlig hilsen
Lise Hansen, august 2002

Svar

Det med farveskiftet har ingen forbindelse til larverne. Jeres bøg står sikkert i skygge, eller også skygger den sig selv. Det vil med sikkerhed føre til, at træet lægger mindre af den røde farve oven over det grønne klorofyl, som den skal leve af. Deraf farveskiftet.

Der er ingen tvivl om, at bladene er gnavet af sommerfuglelarver, for beskrivelsen passer ganske nøje. Derimod kan jeg ikke sige med bestemthed, hvad det er/var for larver, der har lavet skaderne. De er forpuppede nu, og vender i givet fald først tilbage til næste år. Det er ikke sikkert, at de gør det, for naturlige fjender kan have gjort det af med dem, men hvis det sker, må I sørge for at opdage det tidligt. Overbrus hele træet med koldt vand flere gange i ugen, og kun hvis det ikke hjælper, kan I forsøge med én eller anden form for bekæmpelse. Her er valget Jeres: er blodbøgen så vigtigt for Jer, at det kan begrunde brugen af insektmidler, eller kan I holde ud at se træet i laser endnu et par år, indtil det fortager sig?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor mister min blodbøg farven?