Hvor tæt skal man plante for at få en birkelund?

Jeg har plads til og vil gerne plante en birkelund på 25 træer. Jeg har tænkt at bruge Betula pendula og vil købe dem som barrodsplanter. Det skal være en ‘rigtig’ birkeund, dvs planterne skal stå relativt tæt, men man skal stadig kunne gå imellem dem. Hvor tæt vil I anbefale, at jeg planter dem, og er der nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på?

Med venlig hilsen
Lene Tullin Nielsen, december 2006

Svar

Køb en frøkilde, dvs. en afstamning, så man er nogenlunde sikker på hvad man får. En god dansk frøkilde er Betula pendula fk. Penla. Det kunne måske også være interessant at plante en lund af Betula pendula ‘Bøghs’, der er en mere hængende type. Den har iøvrigt knap så mange rakler (med pollen) og frugter som øvrige birk. Men prisen er selvfølgelig højere for denne podede birk, end for den frøformerede Penla.

Når du nu er igang med at lave noget smukt, hvorfor så ikke bruge mange birk? Køb og plant 100; de koster ca. en ti’er stykket i størrelsen 60–100 cm høje. Så kan du jo bedre tillade dig at sortere lidt i dem hen ad vejen. Plant dem ikke i række og geled; det bliver kedeligt efter min mening, og hvad gør du så når der er udfald i rækkerne? Find f.eks. nogle småsten eller kartofler, og kast dem op i luften, så der i gennemsnit lander 1 pr m². Plant birketræerne der hvor markeringstingene kommer til at ligge. Der vil efterhånden blive yndlingsstier gennem din birkelund, en sti til dig, en sti som børnene foretrækker, og én til katten. Når du bliver træt af lige netop dét rum, som birkelunden danner i år 2022 kan du bare fjerne nogle få træer, og du har straks et nyt rum i haven. Men fjern ikke de yderste træer, de danner skærmen mod omgivelserne. Og det er de yderste træer, der får de lange, hængende skud. Det var måske en idé at lade kanten af birkelunden bugte sig lidt ind og ud, som Aalto’s smukke vase?

Nedenfor er der et billede af en svensk birkeskov, hvor træerne står med vel 2–4 meters afstand. Det er en produktionsskov, hvor der er tyndet i træerne. De har stået tættere, det ser man bl.a. på, at der er ret bart for bevoksning mellem stammerne. Det er iøvrigt også en fordel ved at plante tæt i starten: du sparer en del renholdelse, da træerne selv skygger en del ukrudt væk. Og husk nu lige at holde dine træer fri for ukrudt, herunder græs, indtil de er færdig med børnehaven, dvs. i 3–4 år, afhængigt af hvor tæt du planter. Plant birkene nu; der er stadig ingen frost i jorden her i januar (2007), og de får god tid til at sunde sig på det nye sted, inden en evt. tør sommer. Husk også at plante rigtigt, med plantehulstørrelse osv., se andre steder på Havenyt.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor tæt skal man plante for at få en birkelund?