Er svampene i en heksering giftige?

Vi er desværre er plaget af hekseringe i vores græsplæne. Da der kommer mange børn på besøg hos os, går min bekymring på om svampene er giftige.

Med venlig hilsen
Doddi Rosenlund, maj 2003

Svar

Der er flere svampearter, der danner hekseringe. Desværre er der ikke mulighed for bekæmpelse, da myceliet kan ligge meget dybt i jorden. Der er ikke andet at gøre end at leve med den. Med hensyn til giftighed er der flere giftige svampe, der danner hekseringe: den meget almindelige elledansbruskhat, Marasmius oreades, bleg tragthat, Clitocybe dealbata, giftig tragthat, Clitocybe rivulosa, der af ukyndige kan forveksles med champignon, som også danner ringe. Elledansbruskhatten indeholder blåsyre, giftig tragthat indeholder giftstoffet muscarin.

Andre svampe i plænen, høsletsvamp og hjul-blækhat optræder hist og her i små grupper og er ligeledes ikke spiselige.

Der er kun én ting at gøre, og det er den gode gamle: at lære børnene at man ikke skal spise svampe alene under nogen omstændigheder uden kyndige voksne, der véd hvad de taler om, og dernæst at holde små børn under 3 år under stadigt opsyn (som alle andre steder, hvor de færdes). Præcis som f.eks kartoflens frugter og stængler, grønne bønner, påskeliljer, julestjerner og hyldeblade er giftige og ikke bør spises. Disse plejer ikke at blive fjernet fra miljøer, hvor børn færdes.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er svampene i en heksering giftige?