Er en jordkælder i et drivhus et godt opbevaringssted?

I forbindelse med etablering af et nyt drivhus vil jeg lave en grube under gulvet til vinteropbevaring af grønt og frugt. Siderne laves i Leca-blokke og låget af træbrædder og bunden bliver i ca. 1 meter dybde. Jeg er i tvivl om, hvor højt grundvandet står, så jeg ved ikke endnu, hvor fugtigt der bliver i gruben. Spørgsmålet er, hvilke af følgende grønt og frugt der kan opbevares deri: Kartofler, porrer, pastinak, gulerødder, løg, rødbeder, æbler og pærer? Og hvilke fugt- og temperaturmæssige forhold skal jeg tilstræbe?

Med venlig hilsen
Søren Abildgren, februar 2003

Svar

Hvis du søger på opbevaring, får du en hel række artikler, hvor du kan læse om hvilke opbevaringsforhold rodfrugter, kartofter og frugt skal have. Løg skal opbevares tørt, så de kan ikke opbevares her.

Som du selv nævner, så er grundvandet et problem, så skynd dig at grave et hul og se, om der står vand her i forbindelse med regnperioder.

Midt på vinteren vil det være et fint opbevaringssted, men både sent på efteråret og i det tidlige forår kan det nogle dage blive endog meget varmt i drivhuset, hvis vejret er mildt udenfor, og solen skinner dagen lang. Der kan således være problemer med, at man ikke ved høst kan anbringe afgrøden her, og at det bliver for varmt i det tidlige forår. En jordkælder anbragt i det fri har ikke disse ulemper. Til gengæld er det lettere at komme i jordkælderen i drivhuset. Og det er let at lægge ekstra isolering over i frostperioder.

Et andet problem er mus, så du skal overveje, hvordan du musesikrer opbevaringsrummet.

Det vil være en god ide at dele jordkælderen i to eller flere rum, da frugt udskiller meget ethylen, som er et modninghormon. Det kan påvirke grønsager, så de hurtigere modner og rådningsprocessen fremskyndes. I større rum med ventilation er det ikke så vigtigt at adskille frugt og grønt ved opbevaringen, men her vil der være et begrænset rumfang i forhold til afgrøder. Især rådnende frugt og også grønt udskiller megen ethylen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Er en jordkælder i et drivhus et godt opbevaringssted?