Hvordan klarer pindsvin sig mod katte?

Hvordan klarer pindsvin – og især deres unger – sig mod katte?

Med venlig hilsen
S. Sommer, november 2003

Svar

Pindsvin og katte trives – i store træk – fint sammen. Man kan tit se katte og pindsvin spise af samme madskål samtidig, uden det generer nogle af partene.

Møder en kat et mindre pindsvin, vil legesygen og nysgerrigheden ofte tage overhånd, og pindsvinet vil blive undersøgt grundigt. Katten mister dog hurtig interessen, når den finder ud af, at pindsvin ikke finder sig i at lege »katten og musen«.

De ganske nyfødte pindsvineunger er blinde og døve, og er derfor hjælpeløse overfor en legesyg kat. Deres pigge er ikke stærke eller lange nok, til at beskytte mod de skarpe katteklør. Så er pindsvinemor ikke hjemme til at beskytte ungerne, kan det godt koste et par små »stiklinger« livet, hvis en kat får gravet dem fri af deres rede.

Samtidig vil jeg tilføje, at udfaldet af mødet mellem nyfødte pindsvineunger og katte afhænger meget af kattens temperament. For det meste vil katten trække sig tilbage, lettere undrende over den løjerlige »mus«, men er jagtinstinket hos katten meget udviklet, kan mødet som sagt ende trist for meget små pindsvineunger.

Med venlig hilsen
Kirsten Van Oosterhout
Rådgivende pindsvineplejer, Foreningen Pindsvinehjælpen (ophørt)

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan klarer pindsvin sig mod katte?