Hvornår vågner havens pindsvin?

Jeg står overfor at skulle rydde et tilgroet stykke i baghaven. Der er fyldt med brændenælder, gamle grene og andet haveaffald. Jeg vil gerne i gang med rydningen snart, da brændenælderne er nemme at få op på denne tid af året. Men da jeg ved, jeg har pindsvin i haven om sommeren, kunne jeg godt forestille mig, at det sov vintersøvn i det stykke af haven, som jeg nu vil rydde. Jeg vil derfor gerne vide, hvornår pindsvin vågner efter vintersøvnen, da jeg nødig vil forstyrre det, mens det stadig sover.

Med venlig hilsen
Kith Skovgaard, marts 2002

Svar

Kirsten Fournais fra foreningen Pindsvinevennerne i Danmark oplyser, at pindsvin normalt vågner af vintersøvnen først i maj. Enkelte år med varmt vejr kan det ske allerede sidst i april.

Så må du afgøre, om du kan vente på dette. Hvis du begynder at rydde op, anbefaler Kirsten Fournais, at du gør det med hænderne og ikke med en greb, som kan såre pindsvinene. Opdager du et pindsvin, er det bedst at dække det til igen uden at flytte det. Det bliver således i sin rede, som det i øvrigt bruger hele året. Pindsvin plejer dog at have flere reder i brug i sommerhalvåret. Det er vigtigt, at der i en have er områder, hvor pindsvinet kan etablere reder. Pindsvin trives derfor godt i haver, som ikke er alt for velfriserede.

Hvis du bliver nødt til at flytte et pindsvin, er det bedst at lave en rede i en kasse til det og flytte det ind og fodre det. Det er en dårlig ide at flytte det til et andet sted, da pindsvin i det tidlige forår har så lav en vægt, at de har svært ved at klare en flytning til et nyt sted udendørs. Mange pindsvin er i 2002 ret små (250–300 g), da pindsvineunger i 2001 generelt kom ca. 6 uger senere til verden end normalt. Hvis man har forstyrret et pindsvin og taget det ind, skal man fodre med kattekillingetørfoder. Når pindsvinet er fodret op til en vægt på 600–800 g, kan man igen sætte det ud på et egnet sted senere på foråret. Med god fodring tager et pindsvin ca. 20 g på om dagen.

Hvis man har brug for hjælp, kan man altid henvende sig til Pindsvinevennerne i Danmark og få vejledning eller få anvist et plejested til pindsvinet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvornår vågner havens pindsvin?