Er stolte kavalerer enårige?

Er stolt kavaler etårig eller toårig?

Med venlig hilsen
Mona Bøther, september 2010

Svar

Stolt kavaler er en sommerblomst og enårig. Den kaldes ofte cosmos, som er det botaniske navn

Det er derfor en god ide at høste frø, så du kan så et nyt hold næste forår. Der er sikkert modne frø nu, eller de modner snart. Bare høst dem og læg dem på en tallerken indenfor et par uger, hvorefter de kommes i en papirspose eller kuvert og gemmes et tørt og gerne lidt køligt sted til næste år. I øvrigt selvsår den flittigt, men det er jo ikke sikkert, at du vil have den i samme område næste år.

Cosmos med frø

Hvidblomstret stolt kavaler med frø ansat, men endnu ikke modne til høst. Foto: Karna Maj

Den vi normalt kalder stolt kavaler har store rødlige og hvide blomster, men der findes også en orange stolt kavaler, som er lavere og med mindre blomster. Den selvsår ikke i min have, så er det den, du har, skal der høstes frø.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Er stolte kavalerer enårige?