Kan biers bestøvning give nye kartoffelsorter?

Som nybagt biavler har jeg øje for biplanter. Kartoflens blomst skulle være meget yndet af bier. Da jeg selv dyrker mine læggekartofler, har jeg tænkt på, om biernes bestøvning kan medføre nye sorter?

Med venlig hilsen
K.D., februar 2013

Svar

Værdien af pollen og nektar i kartoffelblomster for honningbier skulle være lav, og man mener at det først og fremmest er humlebier og enlige bier, der bestøver kartoffelblomster. Antagelig er vindbestøvning det mest almindelige. Kilde, bl.a. denne: http://www2.dmu.dk/Pub/FR832.pdf, s. 47.

Kartoffelplanter, som har blomster (det er ikke alle sorter, der sætter blomster), danner små grønne frugter, hvor der er frø inde i. Sår man dem, får man nye sorter. Men de nye sorters egenskaber vil være meget svingende, så du er bedst tjent med at bruge læggekartofler af anerkendte gode sorter i din køkkenhave.

Frøformering af kartofler vil være for sjov – held kan selvfølgelig ikke udelukkes. Men der findes amatørforædlere, som forædler kartofler. Tom Wagner er kendt inden for frøsamlerkredse for sine forædlinger af kartoffel og tomat. Læs om workshop med Tom Wagner.

Prøv også at læse denne fortælling fra forædlingens verden på kartofler. Det er et større projekt, hvis det skal gøres for alvor. LKF Vandel er en selvejende erhvervsdrivende fond, der som den eneste forædlingsstation i Danmark udvikler nye kartoffelsorter.

Hvordan finder man frem til en ny kartoffelsort?

Du kan læse en en mere dybtgående artikel om, hvordan man forædler kartofler og får nye sorter på Planteforskning.dk. Artiklen hedder Kartoflens genetiske puslespil – klassisk forædling og ny teknologi og kan downloades herfra

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan biers bestøvning give nye kartoffelsorter?