Kan man dyrke bærbuske på sandjord?

Er det muligt at dyrke stikkelsbær på en meget sandet jord, der ligger meget tæt ved vandet? Hvis ikke, er der så en anden frugtbusk, der egner sig bedre? Indtil nu har der været dyrket korn med meget ringe udbytte.

Med venlig hilsen
Anna Teilgaard, august 2008

Svar

I den her situation er det sikkert fornuftigt at tænke lidt anderledes og udnytte, at jordbunden netop er meget sandet (og sikkert lidt sur).

Til det formål kan man bruge tre bærbærende buske:

  • Tyttebær, som er lav, stedsegrøn og tørketålende med røde bær. Anbring den gerne i fuld sol.
  • Amerkansk blåbær, som er høj, løvfældende og fugtkrævende med duggede, bå bær. Anbring den i let skygge.
  • Sort surbær, som er mellemhøj, løvfældende og nøjsom med sorte bær (måske bedre kendt som aronia). Anbring den i sol eller let skygge. Se billede af surbær nedenfor.

På lidt længere sigt vil det være fornuftigt at arbejde med at få forbedret jordens humusindhold. Det gøres bedst ved at få lavet sig en kompost, som kan lægges ud hvert forår. Med tiden vil det give muligheder for at dyrke selv de velkendte bærbuske som hindbær, brombær, ribs, solbær og stikkelsbær.

Sort surbær er også kendt som aronia.

Surbær er frugten fra Aronia melanocarpa, som er en busk, som hører hjemme i Nordamerika. Det er en meget sund frugt med et højt indhold af antioxidanter, som man er begyndt at dyrke i plantager i Skotland, og den kan nu købes som friske bær i engelske butikker. Bærrene kan man høste og bruge til fremstilling af bl.a. marmelade, gerne sammen med æble og lidt citron. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man dyrke bærbuske på sandjord?