Hvilke planter kan jeg bruge til undersåning ved bærbuske?

Hvilke planter kan bruges til undersåning mellem og under bærbuske (ribs, solbær, stikkelsbær) og under hindbær?

Med venlig hilsen
Charlotte Olden–Jørgensen, maj 2002

Svar

Hvis du vil underså eller så mellem bærbuske, vil jeg anbefale konkurrencesvage sorter som jordkløver og sneglebælg.

Begge overvintrer grønne, hvis de sås efter Sct. Hans. Sås de tidligere, overlever jordkløver ikke og sneglebælg usikkert. Hvis der er grønt jorddække i foråret, kan det giver frostskade på frugtbuskenes blomster, da temperaturen over bar jord er højere end over jord med plantedække og jorddække.

Men der er selvfølgelig en gevinst ved at så grøngødning, da den tilfører buskene kvælstof, og man er fri for at hakke i løbet af sommeren. Afgrøden skal dog nedklippes 1–2 gange.

Når jeg anbefaler konkurrencesvage arter, skyldes det, at forskning på området viser, at såning imellem rækker af frugtbuske med konkurrencestærke dækafgrøder giver udbyttenedgang. I forsøgene blev brugt konkurrencestærke sorter som rødkløver/timote (toårig kultur) og lucerne/hundegræs (flerårig kultur). Dækafgrøderne blev slået, og det afslåede materiale blev lagt ind under buskene. Der var en udbyttenedgang på ca. 30%.

Jeg har ingen forsøg kunnet finde med konkurrencesvage arter under bærbuske eller undersåning helt ind under bærbuske. Så du må selv lave forsøget, evt. kun så under halvdelen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilke planter kan jeg bruge til undersåning ved bærbuske?