Hvorfor falder frugterne af mit kirsebærtræ?

Jeg har to ‘Stella’ kirsebærtræer, som står 10 m fra hinanden. På det ene skrumper alle kirsebærrene ind og er eller er på vej til at falde af (slutningen af juni). Det har nogle røde små blærer ved bladene (ikke på selve bladene). Myrerne er meget interesserede i dem. Hvad er det, og hvad gør man ved det? Kan det smitte det andet træ?

Det syge træ står et mere åbent/bart sted end sin søster og vokser også lidt langsommere end det. For at undgå gentagelse til næste år skal jeg så vande og gøde jævnligt? (Det har aldrig fået gødning!) Træet ser iøvrigt sundt ud. Hvad kan der ellers være galt?

Med venlig hilsen
Ida Wettendorff, juni 2002

Svar

Jeg gætter på, at de røde blærer sidder parvis én på hver side af bladstilken og er omkring 1–1,5 mm store, og så er det ikke en sygdom. Alle kirsebær har nemlig disse kirtler, så er det dem, det handler om, skal årsagen til problemet ikke søges her.

Sødkirsebær skal normalt bestøves af et træ af en anden kirsebærsort. Når begge dine træer er af samme sort, kunne dette alene være forklaringen på frugtfaldet. Men netop sorten ‘Stella’ er selvfertil, dvs. den kan bestøves af samme sort, og derfor kan vi også se bort fra den mulighed.

Sten Porse tillægger:

»Frugtfaldet skyldes som regel en kombination af kulde i blomstringstiden, manglende bibesøg, alt for velgødet vækst og tør jord. Prøv at gennemgå træets situation i tankerne: Kan den åbne placering have givet større varmetab på klare nætter? Kan større vindhastighed have hindret bierne i at nå blomsterne på de afgørende dage? Har træet adgang til mere gødning? Og/eller kan jorden på det åbne areal være mere tør?

En helt femte mulighed er virus, men da træet ser sundt ud, må man formentlig se bort fra den. Derfor er der næppe meget andet at gøre end at acceptere tabet i år og så sørge for dén ene ting, som er væsentlig for alle stenfrugttræer: kalk, som du skal give træerne i hele drypzonen næste år til januar. Eventuelt kan du supplere det med en gødskning lige nu med en fosforholdig gødning (råforfat, superfosfat eller triple-superfosfat).«

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor falder frugterne af mit kirsebærtræ?