Hvorfor kommer der ikke nødder på mine skovhasler?

Jeg har planter 100 nøddebuske af sorten Corlus avellana (skovhassel) i år 1998. De har ikke givet nogle nødder endnu. Hvorfor ikke?

Med venlig hilsen
Bente Juel Specht, februar 2006

Svar

Skovhassel, Corlus avellana, er frøformerede ‘vilde’ hasler. De er billige i indkøb og egner sig fint til skovbryn og andre vilde steder, men er desværre helt uegnede til nøddeproduktion. Forsøg viser, at de selv ved omhyggelig pasning giver et udbytte, der er under 10% af, hvad man kan forvente hos de klonformerede strorfrugtede sorter. Og nødderne er så små og tykskallede, at det er de færreste, der vil tage besværet med at knække dem.

Hvis du plantede buskene for 8 år siden med henblik på nøddeproduktion, valgte du desværre de forkerte planter. Du kan end ikke pode dem om, da den vilde skovhassel hurtigt vil tage over igen ved rodskud. Må jeg foreslå at du rydder et område midt i plantningen og planter et antal storfrugtede sorter der. Så kan de vilde fungere som læ og bestøvere. De storfrugtede bærer næsten med det samme. Du kan vælge mellem buske på egen rod, eller de nye hasler på stamme.

Redaktionen: Du kan købe stammede hasler hos West Woodlands, som Lars Holmboe Westergaard står bag.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ikke nødder på mine skovhasler?